ACTIVITAT 1: Qüestions als habitants de
Menorca.
Objectius
- Crear debat entre els alumnes.
- Ensenyar la importància de ser ben educat i que ho portin a terme.
- Saber escoltar als altres.
- Saber treballar en equip.
- Fomentar la comunicació oral.
- Ser crític i saber defensar els teus arguments.
La primera activitat consisteix en saber
més de l’opinió que tenen de l’illa els
habitants de Menorca. Prèviament farem una classe introductòria havent parlat
una mica de les característiques que té l’illa, els nens serien els protagonistes
i dirien tot el que se’ls hi acudeixi d’aquesta.
Un cop finalitzada aquesta classe introductòria,
els nens estan més preparats per dur a terme una activitat que es realitzarà el
proper dia de classe fora de l’aula. El pròxim dia és dijous i, a primera hora
els hi toca medi i a segona hora ciutadania, com que la classe l’imparteix la
mateixa professora, aquesta utilitzarà aquestes dues hores per poder fer l’activitat
amb tranquil·litat.
A l’aula dels alumnes de 6è de primària, hi ha vint-i-cinc alumnes i hem
pensat de fer cinc grups de cinc. Això si, estaran fets per nosaltres per tal
que estiguin equilibrats i així, evitar que els de sempre vagin a un grup, els
nens/es més tímids/es a un altre, etc.
Dia de l’excursió, els nens abans de
sortir de l’escola hauran d’entrar a classe perquè els/les mestres que els
acompanyen els hi expliquin què han de fer, de quina manera volen que ho presentin
i perquè els hi donin el material necessari per dur a terme l’activitat
satisfactòriament.
Abans de explicar-los-hi la feina a fer,
els hi farà un breu recordatori de què havien estat parlant a la classe
anterior i, d’aquesta manera, enllaçar-ho amb el que hauran d’elaborar. Ara sí
que sí, se’ls hi explica la feina a fer. Els nens hauran d’anar pel carrer amb
tot el grup junt (se’ls hi remarca aquesta última paraula perquè el líder no es
pensi que té la llibertat de fer el que vulgui ni anar sol) i, hauran de
preguntar a la gent una sèrie de qüestions relacionades en la satisfacció de
viure aquí, els inconvenients que hi ha, quins canvis s’han produït a l’illa, d’altres
relacionades amb els turistes… Se’ls hi demanarà que entrevistin a persones de
diferents edats per veure més àmpliament les diverses opinions i respostes dels
habitants, això si, han de ser respectuosos dient “Hola, bon dia, ens podria ajudar a contestar unes preguntes? És per un
treball de l’escola”, “Moltes gràcies”,
“Que passi un bon dia”, etc. Aquesta
introducció de l’activitat no passaran dels quinze minuts.
Llavors els nens aniran entrevistant a
la gent sense allunyar-se molt d’on es troben els/les mestres amb un paper a la mà que és on hi ha les
preguntes a fer:
|
La llibertat d’anar preguntant a gent
del carrer durarà quaranta-cinc minuts, llavors, tornaran cap a l’escola a
parlar dels resultats, que, partint d’aquests, cada grup defensarà quins canvis
creu que hi ha d’haver a l’illa sent crítics i escoltant a les opinions dels
altres equips. Així doncs, en el fons, s’estarà continuant l’activitat tot
introduint una mica de ciutadania. La part de debat seria d’uns trenta-cinc o
quaranta minuts.
____________________________________________________________________
ACTIVITAT 2: Conèixer una mica més a fons l'illa!
Objectius
- Saber analitzar les dades.
- Conèixer la importància de les característiques de la població.
- Saber llegir un gràfic.
- Descobrir els tipus de gràfics que hi ha i saber escollir el necessari per les dades obtingudes.
- Utilitzar diferents eines de les TIC.
- Treballar en equip.
Desenvolupament de l’ activitat
Després d’haver treballat
la primera activitat, començarem fent una mica de debat per saber que en pensen
ells/es de la importància que té saber les característiques del habitants d’un
poble. Més tard, amb el recull de les
aportacions dels alumnes, s’explicarà perquè és important saber-ho.
A continuació, els
alumnes en grups de cinc, organitzats per la mestra, hauran de realitzar un
gràfic de la població per saber l’índex de natalitat, l’índex de mortalitat, el
percentatge d’immigració, el número de persones en situació de desocupació
laboral i la variació dels oficis al llarg de la història del poble. Cada grup
durà a terme un dels aspectes.
Per poder realitzar
aquesta investigació, la mestra els hi ensenyarà unes quantes pàgines web on
poden trobar informació que necessitaran.
Després, la docent,
ensenyarà com es poden fer els gràfics utilitzant les TIC, i la varietat de
gràfics que hi ha, per tal d’escollir el que s’ajusta a les dades obtingudes i
poder realitzar un gràfic entenedor.
Més tard, cada grup
haurà de preparar una presentació amb el programa PowerPoint, explicant el seu
funcionament prèviament, i explicar-nos les seves dates que han obtingut a la
resta de la classe.
_______________________________________________________________
ACTIVITAT 3: Anem
a conèixer el sector secundari de Menorca: Visita a PONS QUINTANA.
Objectius
- Aprenentatge i distinció dels diferents sectors econòmics.
- Conèixer el funcionament d’una indústria del calçat.
- Desenvolupar habilitats per informar-se i preguntar als treballadors de la fàbrica i al guia per poder respondre les preguntes del qüestionari.
- Ser bons observadors.
INDÚSTRIA DEL CALÇAT (Informació prèvia)
Antigament a Ciutadella, Alaior i Ferreries
funcionaven petits tallers artesanals que feien sabates. Actualment als
mateixos llocs es fa de forma mecanitzada. La seva producció és molt abundant,
no només a nivell de sabates sinó també de complements com: bosses, jaquetes
(pells), cinturons... També es fabriquen les avarques menorquines, fetes amb
goma de pneumàtic i dues peces de pell.
Es fan altres activitats complementaries com
la fabricació de talons, formes, cartonatge,etc. Menorca exporta sabates a tota
Espanya i a l’estranger.
Un
poc d'història...
La firma Pons Quintana va ser creada l’any
1953 a Alaior, Menorca. En els seus
inicis es centrava en la fabricació de calçat per nens i nenes. Però a partir
de l’any 1956 va començar a incorporar la producció de models de sabatilles per
senyores. Més tard va posar en marxa el disseny de sabates per homes i dones.
L’any 1968 es va construir l’actual fàbrica
que trobem avui a Menorca, al poble de Alaior. A la fàbrica es va incorporar
una maquinària més moderna per el muntatge i la fabricació dels productes.
Pàgina
web de consulta:
http://www.ponsquintana.com/es/coleccion/otono-invierno-20122013.html
La tercera activitat va dirigida a nens i nenes de tercer cicle,
especialment als de sisè de primària. La principal finalitat d'aquesta activitat és el coneixement d'una indústria del calçat, en aquest cas Pons
Quintana. Prèviament a classe amb la mestra s’hauran estudiat i treballat
els principals sectors econòmics, en especial els més abundants a l’illa de
Menorca. A partir d'aquí i de la informació prèvia que els hagi proporcionat la
mestra, amb motiu de conèixer en primera persona el funcionament d'una indústria del sector secundari es realitzarà una visita a Pons Quintana,
principal indústria del calçat a Menorca. Abans de la visita la mestra
repartirà als nens i nenes un qüestionari que hauran d'omplir durant la visita
en la qual disposaran d'un guia que els anirà explicant la informació més
rellevant i a la qual podran anar fent-li algunes de les preguntes. Ens centrarem
en tres gran blocs: La seva història, la localització i el funcionament.
VISITA
6è DE PRIMÀRIA PONS QUINTANA
QÜESTIONARI:
1.
HISTÒRIA
Quan es
va fundar?
Forma
part de cap societat que tingui altres fàbriques? En cas afirmatiu, on es
troben?
Com està
organitzada?
- Societat anònima
- Cooperativa
2. LOCALITZACIÓ
On està situada?
Quines són les causes per les quals s’ha
elegit aquest lloc?
- Accés a les fonts d’energia.
- Proximitat a la carretera.
- Proximitat al port.
- Disponibilitat d’aigua.
- Proximitat d’una ciutat.
- Altres.
3. FUNCIONAMENT
- Primeres matèries
Quines són?
D’on provenen?
Com es transformen?
Son productes cars?
- Fonts d’energia
Quines s’hi utilitzen?
D’on provenen?
Com s’hi transporten?
Quina quantitat s’hi consumeix?
Quin tipus de maquinària empra?
- Màquines automàtiques.
- Robots.
- Altres.
- Mà d’obra
Nombre de treballadors.
Sexe.
Mitjana d’edat.
Representacions sindicals.
Durada de la jornada laboral.
Període de vacances.
Hi ha formació laboral a la fàbrica?
Quina qualificació té el personal laboral?
Hi ha aprenents?
- Venda del producte
Hi ha un departament especialitzat en vendes?
Existeix una xarxa de distribució del producte?
Hi ha clients habituals?
Quina quantitat es ven aproximadament?
Quins són els preus de venda?
Com s’empren els beneficis?
4.Observacions rellevants i valoracions personals:
Bibliografia
- Per dur a terme aquesta activitat dues de nosaltres, la Silvia Pallicer i la Sara Meliá, van anar a la indústria de Pons Quintana per preguntar informació i a partir del que els hi van explicar hem realitzat el qüestionari amb les preguntes que hem trobat més rellevants i adients pels nens de sisè de primària.
_______________________________________________________________________________
ACTIVITAT 4: A continuació mostrem unes quantes imatges de platges que es troben a
Ferreries (Nord), Maó (Nord), Ciutadella i Es Mercadal.
Imatge 1: Ets Alocs, Ferreries.
Imatge 2: Cala en Cavaller, Maó.
Imatge 3: Cala de sa Torreta, Maó.
Imatge 4: Platja de Son Saura, Ciutadella.
Imatge 5: Cala Macaralleta, Ciutadella.
Imatge 6: Cala pudenta, Es Mercadal.
Us preguntem
si trobeu diferències entre les platges de les imatges 1,2,3 i les platges de
les imatges 4,5,6. Si és així:
- Quines són aquestes diferències?
- A què són degudes (us podeu ajudar cercant a quina
zona es troben)?
- Quina flora i fauna hi predomina?
- Quines són més visitades pels turistes?
- Quines t'agraden més? per què?
Hola Menorquins,
ResponEliminaveiem que ja heu posat fi al bloc, felicitats!
Referent a les activitats, després de fer-hi un cop d'ull, hem vist que les primeres estan molt ben elaborades. No obstant això, creiem que l'última, tot i que trobem que la idea és correcte, trobem que l'explicació és una mica ambigüa, és a dir, no s'enten gaire quines són les diferencies que han de buscar els alumnes (la vegetació? el paisatge en general? la costa?). Deixant de banda, aquest aspecte, creiem que en general el bloc ha estat molt ben treballat. Així que enhorabona!
Això ho han de descobrir els alumnes. Unes platges pertanyen al nord de Menorca i unes altres al sud, per tant es tracta de buscar les diferències que es produeixen segons la zona! Gràcies per la vostre opinió.
ResponElimina